Translate

söndag 7 januari 2018

Kanarieöarna 2017-10-03 - 2018-01-07

Graciosa
Nu har vi hamnat i en liten paradisvik. Ön är förutom bergsområdena helt uppbyggd av vulkansand. En promenad till högsta toppen som ligger på 178 möh rekommenderas verkligen. Lätt att ta sig upp och otroligt vacker utsikt över omkringliggande öar och framförallt de vackra vikarna runt Graciosa.

Ankring i paradiset

Kapten uppe på toppen

Det är en liten ö på bara 29 kvadratkilometer och de har inget eget vatten utan det får köras hit från närliggande ö Lanzarote. Det finns en liten by med affär och några restauranger. Här finns inga asfalterade vägar utan bara sand, sand och åter sand. Det ser ut som en liten bortglömd by i Mexico och man bara väntar på att Clint Eastwood ska kliva fram runt hörnet med sin pickadoll dragen.

Här ligger ett flertal båtar för ankare i kristallklart turkost vatten. Många har detta som första anhalt efter överfarten från Portugal och det känns som om vi alla tar oss tid att stanna upp och bara njuta av den behagliga tillvaron. Vi träffar en svensk familj med två härliga ungar (Hampus och Hilmer) på båten Indian Summer. Seglarlivet gör det lätt att ha kontakt med andra människor från all världens hörn. Jag tänker på hur många år man kan bo i en trappuppgång hemma i Sverige innan man bjuder in grannarna på en fika. Här räcker det med att man ligger i samma vik och att första mötet känns trevligt så vips så har man nya vänner. Hampus fyllde år och vi blev inbjudna till hans strandkalas. Fina kakor hade bakats och det serverades kaffe och saft. Det blev nog det bästa kalas Hampus någonsin haft. Tänk att få fira på en härlig sandstrand med nyvunna vänner, både vuxna och barn och få leka med färgglada vattenballonger. Tack Hampus för att vi fick vara med och fira din dag!
Födelsedagsbarnet Hampus

I viken intill sluttar röd och guldkantade klippor ner ända till havet och här är det riktigt fin snorkling och dykning. Vi ligger i och snorklar tills vi börjar huttra och hinner se massor med färgglada fiskar och ett gäng dykare.

En kväll hade vi ett fasligt svall in i viken så vi flyttade oss till viken närmare hamnen. Det var mycket svårare att få fäste här då det var fullt av lavasten på botten men tillslut lyckades vi och kunde sova gott utan allt för mycket gung. Morgonen därpå knackade kustbevakningen på och sa att det var förbjudet att ankra där så vi fick snällt tuffa tillbaka till vår ursprungliga vik. På väg från Sagres hade vi kontakt med Parati på VHF och nu fick vi träffas på riktigt. Simon och Nichola och deras två taxar. Lasse undrade lite kring det som Simon hade sagt på VHF. Det hade varit en diskussion kring höga vågor och blåst och Simon hade sagt: I have two ladies that want to have the on deck but the wether is to ruff. Ja, ha tänkte vi, te ute på där ute i blåsten? Det Simon sa var : I have two dogs that want to pee on deck. Ha ha, hundar som vill kissa på däck inte brudar som vill dricka te ute på däck.
En morgon vaknar Lasse och känner sig så lycklig att han undrar om man kan vara avundsjuk på sig själv? Ja, jag tror faktiskt att man kan känna sig avundsjuk på sig själv när livet känns så där overkligt härligt. Man får vara tacksam över att man har förmågan att uppskatta livets alla skiftningar och var ödmjuk inför att det är inte alla unt att få ha det så här.
Vi träffar John och Key från USA i båten Bad Bunny och Carlotta och Oliver från Spanien och de bjuds in på lite äppelkaka och kaffe. Hela sittbrunnen fylls av skratt och prat och den här kvällen blir det även ett beach-party på stranden med seglare från Israel, Australien, USA, Tyskland, Spanien, Frankrike, England, Sverige och Norge. Tänk att alla dessa nationaliteter kan samsas och ha roligt tillsammans trots ländernas olika politiska agendor och utspel. Här på en strand på Graciosa finns bara nyfikenhet och glädje som sprider sig som en varm filt omkring oss alla.

Lanzarote
På Lanzarote gör vi bara ett stopp och det är i Marina Rubicon som ligger på den sydligaste udden. Här hade Lasse minne om att det fanns någon bra matvaruaffär, men det visar sig att det var en ganska dyr Hyper Dino-affär som låg tjugo minuter från hamnen. Vi ankrade upp utanför hamnen men det var ganska svårt att få bra fäste då det var mycket sten på botten. Vi hade även tänkt tanka vatten men marinan ville ha 150 kronor oavsett hur mycket vatten vi skulle tanka så vi struntade i att fylla. Här träffar vi två härliga par från Sverige, Think Twice och Mareventus. Maggan och Olle på Mareventus bjuder på lite macklunch och vi får en kaviartub med oss när vi lämnar Lanzarote.

Fuerteventura
Isla de Lobos är liten ö (4,6 kvadratkilometer) som ligger lite norr om Fuerteventura. Här är det sten, sten och mera sten och sand, sand och mera sand. Nästan ett overkligt månlandskap med små stenhögar uppe på land medan strandlinjen kantas av rev och laguner.

Snorklingen är fantastisk och har man tur kan man tom få se hammarhaj. Inga hammarhajar såg vi men massor av andra fina färgglada fiskar. Det är som att simma i ett akvarium med fiskarna som är randiga, prickiga, djupblåa, gula, vita, svarta, röda, lila. Det gäller bara att akta sig för de RIB-båtar som kör som galningar till och från de vackra lagunerna. Vi besöker den lilla byn efter alla turbåtar har lämnat ön och promenerar runt helt solo. Här bor det ett fåtal familjer och de lever av havet och turisterna. Nere i lagunen ser vi några män som rensar fisk och en kvinna som går ut i vattnet för att tvätta sitt hår. Solen dalar sakta glödande ner i det turkosa havet. Vi är besökare i deras vardagssysslor och vi känner den ro och harmoni som de utstrålar i sitt arbete. Här finns ingen stress utan de arbetar gemensamt för familjens vällevnad och verkar finna glädje i det.

Vi övar med vår man/kvinna överbord-talja. Känns skönt att få testa på riktigt och nu vet jag att även lille apekatten kan få upp kaptenen om han skulle hamna över bord.

När vi lämnar Isla de Lobos styr vi kosan mot Las Playitas på Feurteventura där vi ska möta vår vän Lillis! Viken kantas av små vita hus längs bergsväggen och det ser verkligen ut som en gammal Kanarisk fiskeby.

Vi slänger ankare mitt i viken och tar dingen in till stranden där Lillis sitter och väntar med en öl. Det blir ett kärt återseende av mannen som var med när jag träffade Lasse. Det är tack vare Lillis som jag hamnade i Grebbestad på Röde Orm den där kvällen i augusti när Lasse och jag träffades. Tänk vad ödet kan spela roll för vårt framtida liv. Nu, två år senare är jag och Lasse ute och långsseglar och lever ett helt annat liv än när vi träffades. Det gäller att följa känslan av kärlek och glädje när man väl hittar den och vårda den ömt.
Vi tar oss till Gran Tarajal som ligger i viken bredvid. Vi behöver proviantera och där finns det en stor och fin mataffär. Först tänkte vi lägga oss i marinan men väl inne i marinan tankar vi bara vatten och spolar av båten från all Calima-sand. Det är såå varmt och inne i hamnen står luften stilla. Det är mycket skönare att ligga för ankare så att vi bara kan hoppa i plurret när andan faller på (vilken den gör rätt ofta i den här båten). Calima är ett metereologiskt fenomen som består av partiklar i luften. Det formas av vattenånga och sand och är vanligt på Kanarieöarna. Det är vinden som för med sig det tunna sandstoftet från öknen i norra Afrika som slutligen hamnar här. Det är som ett fint, fint pulver som sätter sig överallt och kan orsaka en del problem med andningen. När vi vaknade på morgonen kändes det som om vi hade grus i ögonen och det var just det fina Calima-stoftet som fastnat i ögonen.
Lillis och Arne kommer på besök i båten och vi har en härlig kväll med månsken och massor av musik. I Gran Tarajal känns det väldigt lugnt och skönt och det blir ett par slappa dagar i solen.
Ankring i Morro Jable
Vi motrar vidare mot Morro Jable på ett stilla hav. Ankrar upp i viken med bra fäste och tar dingen in till stan. Här är det lite mer liv och rörelse. Turister all over! Fyra kilometer lång vacker sandstrand och här har man lite annorlunda planteringar utanför husen än hemma. Kaktusar i olika former och storlekar pryder de små inhägnaderna. I Morro Jable har man satsat på rostfritt stål. Borgmästaren måste haft en släktning som är i branschen ha ha.

Fina sanddynor i Morro Jable

Lime växer längs vägkanten

Trädgårdsblommor av annat slag

Även de som har svårt att gå kan få njuta av det härliga varma vattnet

Fyren i Morro Jable

I muren längs strandpromenaden bore det fullt av små ekorrar

Gul hibiskus

Gran Canaria
Då var det dags att bege sig till Gran Canaria där vi får besök från Sverige. Härlig segling blir det, men i accelerationszoonen mellan öarna piper det på rejält med 15 m/s. När vi väl kommit runt sydliga hörnet blir det i stort sett stiltje. Vi angör Pacito Blanco i mörkret och ankar upp i viken. Pacito Blanco är ett litet ställe som från början bara var marina men nu har det vuxit upp några fina bostadsområden. Det större och mer turistiga Mas Palomas ligger ett par kilometer ifrån så om man vill ha mer liv och rörelse kan man lätt ta sig dit. Antingen genar man över golfbanan (till stort förtret till de som jobbar där), tar strandvägen och klättrar över ett berg eller tar en taxi för 4-5 Euro. Pacito Blanco blev som vår hemma-ankring under en lång period där vi trivdes väldigt bra. Vi kunde hämta vatten i marinan, det fanns bra träningsmöjligheter, en fin restaurang på Yachtclubben och nära till Mercadonan där vi provianterade. Vi var ett par båtar som låg för ankare under den tiden och det blev som en liten familj. Ålänningen Simon på Oceanbird, ungrarna Peter och Vera på Irreversible och så klart Augustine Martin OCC-portofficer blev vår nya familj under en tid.

Peter och Vera på Irreversible
En av alla trevliga grillkvällar hemma hos Augustine OCC-portofficer
Det var skönt att stanna upp och hitta nya rutiner för träning. Varannan dag blev det simning och var tredje blev det löpning i den karga terrängen. Feel-good time!

The apecat on the run!

Kaptenen visar musklerna

Härligt att svettas tillsammans!
I slutet på oktober mönstrar mina barndomsvänner Ulrika och Jörgen på. Så härlig tid att få tillfälle att umgås dygnet runt med goda vänner. Ulrika och jag har känt varandra i över fyrtio år och vänskapen är okomplicerad men djup. Det blir en vecka fylld med segling till Arguinin, Porto Mogan och Pacito Blanco, biltur runt ön och massor av skratt, god mat och gott vin! Hoppas ni kommer på besök snart igen.

Porto Mogan

Friends for ever!

Roque Nublo

På biltur i norra delen av Gran Canaria

Augustine Martin förtjänar ett helt eget kapitel för all hjälp och omtanke han visat oss sedan vi kom till Gran Canaria. Han har anordnat ett flertal grill- och tapaskvällar där han samlat de OCC-båtar som är på GC. Han har alltid ställt upp om det varit något som vi behövt hjälp med så som fyllning av gasol, fix med reservdelar till fiskespö och allt annat man kan tänka sig. På en av de trevliga grillkvällarna Augustine anordnade träffade vi Reg och Nicky på Solent of Sark som kom att bli riktigt goda vänner.
I mitten på november kom Lasses mamma Lena på besök. Det blir en härlig vecka med segling till Puerto Mogan, Teneriffa, Pacito Blanco, Arguineguin och Puerto Rico. Hon är en riktig tuffing som snart 80 år ger sig ut på havet och seglar med oss.

El Puertito på Teneriffa

Avskedsmiddag i Puerto Rico
I slutet på november seglar vi till Las Palmas för att ta upp båten för underhåll, men innan vi tar upp henne ordnar jag med en överraskningsfest för Lasse som fyller år. Han visste ingenting när det helt plötsligt kom vänner för att fira honom. Tack Micke och Lotta, Olle och Maggan, Reg och Nicky, Anna-Malin och James för att ni gjorde Lasses födelsedag så fin.

Apekattens hembakta tårta till kaptenen
När vi tar upp båten slås vi av hur trevliga och proffsiga de är. Vi har tio dagar på land som vi fyller med lackning, bottenmålning, lagning av skada i köl och en massa annat. Det bästa med att ha så fina vänner är att vi blev inbjudna på middag nästan varje kväll för att de tyckte att det skulle underlätta när vi jobbade med båten. Vi kämpade på till sju på kvällen och sedan var det middag i olika båtar varje dag. Lyxigt värre.
När vi kom i sjön igen var det ett sjå att få en hamnplats och Lasse visade prov på gudomligt tålamod vilket ledde till att vi nu har en plats här i Las Palmas tills vi styr mot Barbados. Jag tog mig ett par dagar hemma i Sverige för att se om de mina medan Lasse kämpade på med båten. Listan på saker som ska göras tar liksom aldrig slut.

Tillbaks i sjön kittad och klar för långsegling
 Julafton i Las Palmas blev en varm och skön dag. Vi hade precis fått ett par cyklar och cyklade över till Las Canteras som har en lång och fin strandpromenad. Vi stannar vid en restaurang och tar oss lite sangria. Det är ju nästan som glögg. Det är fullt med folk i rörelse och man badar, sjunger och äter gott. Hemma i Sverige är det oftast jul lunch vid den här tiden. Vi cyklar hem och äter julbord med hemlagad Janssonsfrestelse, skinka, hemgjord rödbetssallad, ägghalvor med svart rom, lax, sill och massor med annat gott. Mätta och nöjda går vi över till grannbryggan där det är glöggmingel med andra svenskar. Det går att fira jul på många olika sätt.

Sangria på julafton känns helt ok

Julbordet är klart!
Lasses mamma Lena hör av sig och säger att hon kommer på besök en gång till innan vi åker mot Karibien. Vi blir så glada och snopna! Efter ett par dagar efter att hon berättat att hon kommer på besök landade hon på Las Palmas. Denna gång blev det en annan slags vistelse än sist. Nu var vi i full gång med alla förberedelser inför överseglingen. Det var planering och inhandling av mat, fixa ordning de sista trådarna som hängde löst och Lena fick vara delaktig och hjälpte till med att sy fast kardborre på dyna i salongen.

Lunch på Pir 19 med mamma Lena, Sonja och Augustine.
Nyår firade vi med sedvanlig nyårsmiddag tillsammans med Lena och Nichola från Parati. Därefter blev det linedance och fortsatt kalas på Yin N Yang.

Sea Wind önskar er alla ett gott nytt år!

Nichola från Parati och the apecat!
Vi har summerat vår budget och de fösta månaderna överskreds budget ganska rejält på grund av kostnader som släpade efter. Nu går budgeten ihop och det ska bli spännande att se hur 2018 kommer att utvecklas. Några intressanta kostnader utslagna per månad: diesel/bensin 1669 kr/mån, gasol 404 kr/mån, hamnavgifter 1397 kr/mån och mat 4787 kr/mån.

I skrivande stund sitter vi och går igenom vår to do lista och börjar känna oss reda för att ge oss av mot Barbados. Idag viner vinden i riggen och det är vädermässigt ingen bra dag att ge sig av men efter helgen ser det ut som om vinden har lagt sig och vi kan starta ett nytt kapitel med en atlantöversegling med waypoint på Barbados 2621 nm.

Nu längtar vi till att påbörja seglingen mot Barbados!