2017-09-29 Dag 1
Startar dagen med
kaffe och mys i sängen innan vi sätter fart. Solens strålar värmer min kropp
när jag kommer upp på däck. Det känns som en bra dag att starta en översegling.
Jag gör klart skepp och Lasse kollar rigg och motor. Vi fyller upp våra extra
dunkar (100 liter) med färskvatten i den lilla fiskehamnen. Vi provianterar i
land och stannar på ett internetcafé för att kolla de sista väderfilerna samt
ställa på båtens försäkring för det nya seglingsområdet Kanarieöarna. Jag har
gjort en matsedel för fem dagar så att man ska slippa tänka på vad det är för
mat som lagas. Det brukar kännas lite tungt efter ett par nattpass och den
kreativa sidan dämpas lite kan man väl lugnt säga. Vi ska testa detta och se om
det känns bättre. Det sista fixet blir att fylla grabbagen med de saker vi kan
behöva vid ett eventuellt skeppsbrott. Jag värmer lite soppa som vi äter innan
vi ger oss av och så ringer vi våra nära och kära för att berätta att vi ger
oss ut på havet ett par dagar. Vi har 5-7 m/s nordligt och vi har ett rev i
storen. Det blir en lite knyckig början och vi får ingen riktigt bra gång i
båten pga. att sjön är lite skumpig. Vi läser högt ur vår bok ”Kärlekens öar”
och sedan brassar jag middag. Två fina köttbitar med lite salsa och en härlig
tomatsås. Lasse kryper till kojs 19.30 och jag försöker hålla koll på alla
båtar i trafiksepareringszoonen. Hu, vad mycket båtar det var här! Jag ropar
upp en båt på VHFén då vi kommer att passera varandra väldigt nära. –Can I
contain my corse and speed? Jo då, det fick jag. Tackar, tackar! Här i
trafiksepareringszoonen kommer alla stora last- och tankfartyg och jag känner
mig väldigt liten bredvid dessa jättar, men väldigt stolt över att jag lyckas
trixa mig igenom strömmen av alla stora fartyg. Vinden varierar mellan 7-10 m/s
och jag behöver justera vindrodret. Det känns svårt att hinna med det också
samtidigt som jag ska ha koll på alla båtar. Jag väcker Lasse för att få lite
support, men hade redan justerat in vindrodret helt perfekt så han behövde inte
göra något alls utan jag fick istället massor av beröm över hur duktig jag var
som fixade allt så bra. Det kändes härligt att känna förtroendet från min fina
kapten. Lasse stannar uppe 22.00-00.00 och jag försöker sova men kommer inte
till ro då det fladdrar och smäller i storseglet. Vid midnatt tar jag över och
får segla fram i en fantastisk mångata. Där framme ligger månen full i
horisonten och ljuset visar oss vägen mot Kanarieöarna. Marelden glittrar som
tusentals stjärnor och båten ser ut att glida fram i stjärnstoft. Det är som
att befinna sig i drömvärld, så vackert! Nu blåser det 10-12 m/s och vi far
fram i härlig läns och slör. Lasse vaknar igen vid 02.30 och tar över och nu är
det inga problem att somna gott. Sea Wind rullar rätt bra i vågorna men sömnen
tar överhand. ”Pang” så smällde upphängningen till spisen av. Förra gången det
hände var vi just på väg till Färöarna. Tur att kapten är en klurig typ. Han
fixerar spisen med spännband så att den går att använda, men den gungar nu med
båten så det här kommer att bli spännande.
2017-09-30 Dag 2
Vi håller bra fart,
7-9 knop. Startar dagen med kaffe och macka vid halv åtta. Solen har ännu inte
gått upp. Vi spirar genuan och sätter upp focken för att stadga upp båten.
Rullningarna minskar avsevärt. Matsedeln jag gjorde underlättar verkligen nu
när man är trött. Jag vet vad vi ska äta och att vi har alla ingredienser till
maträtten. Dagens lunch: omelett. Dagen middag: pytt i panna. Vi tar en
bucketshower i sittbrunnen och det är så skönt. En ny dag! Havet är blått och
vi rider på vågorna så lätt. Jag gör min sedvanliga städrutin, toaletten,
sängen, salongen, ordning och reda. Fixar lunch på den lagade spisen och det
var lite trixigt att få till en omelett med champinjonstuvning utan att den
skulle glida ur stekpannan nu när spisen rör sig precis som båten, men skam den
som ger sig. Lasse sköter mejl och kortvåg och har suttit nere i båten ett bra
tag. Han känner sig lite kymig och jag stoppar om honom med ett sjösjuke piller
och en Resorb. Jag går ut och rider fram på vågorna som skummar sig. Båten
fylls av vindens kraft och vi far fram i 7-8 knop. Jag kan verkligen förstå den
kittlande känslan av äventyr som de stora upptäckarna hade när de gav sig iväg
mot okända horisonter. Vinden rufsar mitt hår och vi surfar fram på vågorna med
fulla segel mot vår destination. Jag är nu i mitt flow. Detta är livet! Lasse
kommer upp och är orolig över den mängd segel vi har uppe. Lite snacks och ett
glas vin kapten? Lasse häller ned vinet i strupen och sedan blir det till att
reva segel. –Vi löser det! Vi har inget att oroa oss över. Mycket riktigt så
tar vi ett rev i storen och rullar in lite på genuan och båten känns inte
längre som en rusande häst. Hon känns lugn och stabil. Det krävs en lugn och
trygg kapten som förstår sin båt för att överseglingar inte ska gå över styr.
Apekatter kan bli lite ivriga när de är i sitt flow. Vi har 14-17 m/s i byarna
och vi gör 7-8 knop. Jag är trött som en skunk men har ändå svårt att komma
till ro. I natt kör vi flytande vakter och turas om att gå upp och titta till
båt, segelsättning och kurs. Vi glider fram så fint i 6-7 knop och vindrodret
styr perfekt. Det blev verkligen bra med ett extra rev i storen. Under natten
går Lasses provisoriska lagning av spisen sönder så han blir tvungen att fixa
en ny nödlagning av spisen. Tur att kapten är en klurig man som kan fixa det
mesta.
Jag vaknar vid halv
åtta och har tydligen lyckats sova lite i alla fall. Lasse fixar kaffe och vi
lägger oss i kojen och bara myser en stund. När vi kommer ut i sittbrunnen kan
vi känna att både luft och vattentemperatur har ökat. 22 grader i vattnet och luften
är het som från en hårtork. Vi tar en bucketshower och nu kan en ny dag starta.
Det blåser fortfarande 10-12 m/s nordnordost men sjön har lugnat sig lite.
Efter frukost börjar jag förbereda lunch och middag. Ägg kokas till lunchens
tonfisksallad och kyckling marineras med spiskummin, salt, svartpeppar, oregano
och olivolja till middagens kyckling. Dagens städrutin sköts av styrman som
vanligt. Vinden lägger sig inte utan fortsätter att pipa i hela dagen. Vi gör
god fart så överseglingen kommer nog att gå fortare än vi tänkt. Det är lite
trixigt att laga mat på den trasiga spisen. Tonfisksalladen behöver dock ingen
spis. Den innehåller: rödlök, morot, rödkål, gurka, tomat, svarta oliver,
kapris, ägg, citron, olivolja och vitvinsvinäger och blev sååå smarrig. Lasse
sover en stund efter lunch och jag läser min bok. När det är dags för middag så
steker jag kycklingfiléer och skär dom i skivor (mycket enklare att äta i
mindre bitar under sjögång). Jag serverar kycklingen med ris som blandats med
majs, mangochutney och tomatsallad. Vi tar en liten chokladbit som dessert. När
det gäller matlagning på havet när det gungar så är det att ta en sak i taget.
Servera i skålar med hög kant och tillaga mat som kan ätas med ett bestick.
Lasse gör ett anrop på VHF för att se om det är några andra båtar i närheten
som också är på väg till kanarieöarna. Han fick kontakt med en båt som hette
Luna som var på väg till Lanzarote och de hade råkat ut för riktigt besvärliga
vågor. Vi tar deras position och konstaterar att de passerat ett grundområde
där sjön hade byggt upp rejält i den starka vinden. Vi funderar på om vi ska
ändra kurs för att undvika området men efter närmare kontroll visar det sig att
vi kommer att gå utanför. Natten blir lugn och de hemska vågorna uteblir så vi
får sova gott.
2017-10-02 Dag 4
Nu har vi cirka 100
nm kvar till vår destination så vi lär komma fram någon gång under natten. Vi
behöver gippa för att komma i rätt kurs. Morgonens rutiner är de samma som
innan; städrutin, förbereda mat, bucketshower.
Vindrodret håller kursen trots vind och vågor |
Efter gippen skulle Lasse ställa
in vindrodret och då upptäckte han att öglebulten till styrlinornas infästning
i vindrodret hade gängat ur sig. Vilken tur att han såg det! En bra påminnelse
om att kontrollera detta med jämna mellanrum (nu var det 2000 nm sedan vi
kollade). Vinden mojnar till 6-7 m/s och vi har en härlig segling sista biten.
2017-10-03 Dag 5
Vid fyra tiden på
morgonen angör vi Graciosa och ankrar upp. Vi tar lite tapas och en flaska
kallt vitt och är bägge så nöjda över den lyckade överfarten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar