November månad blev verkligen kontrasternas månad. Vi har legat för ankare och väntat på vår nya bom och haft sådant ruskväder att vi inte ens har haft möjlighet att ta oss iland vissa dagar och å andra sidan seglat 1500 sjömil. Vi har haft riktigt vinterväder uppe i Newport med 10 grader i vattnet och väl nere i Karibien 30 graders värme både i luften och vattnet. Det är skiftningarna i både miljö och aktiviteter som är så fascinerande med seglarlivet. Ingen dag är den andra lik!
New Bedford
Här tar vi oss en promenad i det kalla klara höstvädret för att hitta mästerskräddare. Jag (Susanne) har ett par jeans som behöver en ny dragkedja och sömnad är inte en av mina mer utvecklade sidor. New Bedford känns slitet och ruffigt och på gatorna ser vi missbrukare och hemlösa driva omkring. Ett flertal butiker är stängda och ser ut som rivningskåkar. Det känns bitvis väldigt ödsligt. Mästerskräddare har fullt upp men lovar att han ska försöka ordna dragkedjan om han får tid. –Kom åter om lördag säger mäster skräddare.
Lördagen kommer och den här morgonen är det friska 10 grader i båten, brr! Då är det väldigt gött att ha en kamin ombord som på ett par minuter värmer upp salongen. Jag drar på mig mina nya löpskor och tar en joggingtur till mäster skräddare. –Är mina jeans klara Mäster skräddare? –Nä… -Vad bidde då? Ingenting sa Mäster skräddare. Well, well bättre lycka på annan ort. Vi seglar vidare till Newport som bara ligger 28 nm sydväst om New Bedford. Vinden är klar och kall, himlen är blå och solen skiner men värmer oss inte. Det blir bidevindssegling i den västliga vinden och vi är glada över våra varma ull-underställ och vindtäta sjöställ. Nu är det mössa, vantar och ull-sockor som gäller!
De typiska fiskebåtarna i New England |
Inloppet skyddas av de stora vågbrytarna och det kan stängas igen med massiva ståldörrar |
Newport i väntans tider 3-19 November
Vår nya bom kommer att levereras i Newport så nu är vi på plats och kan bara vänta på att den ska dyka upp så att vi kan segla söder över. Vårt uppehållstillstånd går ut den 3 november så vi kontaktar CBP (Custom and Border Protection) och förklarar vår situation. Vi blir tilldelad en case-officer som ringer upp oss och det blir inga problem alls med att få en förlängning av uppehållstillståndet. Vi ber om ett par veckors förlängning, men handläggaren tycker att det är bättre att vi tar lite och ger oss förlängning till julafton! Vi hoppas så klart att vi redan ska lämnat USA när julen kommer, men det var väldigt frikostigt att ge oss lite svängrum. Vi ankrar upp i Newport och det är inte många andra båtar i vattnet nu. Man känner verkligen av att vi är långt norr ut och sent på säsongen. Inne i stan finns en sjömanskyrka Seamans Church Institute som har öppet dagligen där man kan ta en fika, läsa böcker i det fina biblioteket, tvätta, duscha och internetta. Personalen är extremt trevliga och hjälpsamma!
Vi tänkte passa på att förnya en del av vår säkerhetsutrustning när vi låg och väntade på vår bom och sjömanskyrkan låter oss använda deras adress för leverans! Det här kan annars vara rätt klurigt när man är ute och långseglar. En annan sak som också kan ställa till det när man försöker beställa saker på nätet är att företagen inte tar svenska kontokort (fakturerings- och leveransadress är olika) och ett sätt att komma förbi det är att använda PayPal. Vi beställde en ny livflotte då var gamla var 12 år och skulle lämnas in på service. Här i USA kostar en service runt 1200 USD och med tanke på livflottens ålder kan kostnaderna bli ännu högre beroende på vad man hittar för fel som behöver åtgärdas. Den gamla livflotten var dessutom anpassad för kustsegling och idag ägnar vi oss åt en annan typ av segling med långa oceanpassager och har därför behov av en annan typ av livflotte. Valet föll på Viking Resque Pro som är själv-vändande och anpassad för vår typ av segling. Epirben skulle ha nya batterier, men här i USA fanns det ingen möjlighet att byta dem så det blev en ny Epirb med inbyggd GPS. När vi var i Newport i somras träffade vi Janice och David som har både båt och lägenhet här. De kom och hämtade upp oss med deras bil och det blev en heldag med proviantering, fyllning av gasol och inköp av ny mobiltelefon till Lasse. Man slutar aldrig glädjas åt alla dessa vänliga och hjälpsamma människor som dyker upp på vår färd.
Lasse med Janice och David efter en lyckad shoppingdag |
Newport i november är både vackert och eländigt. Det är några dagar med vackert och klart väder och sedan kommer några dagar av storm och eländesväder och så håller det på. Det gäller att passa på att ta sig iland när det inte blåser 30-40 knop nordanvind för då blir det att tända kaminen och hålla sig inne i båten. Jag fick njuta av fina joggingturer, de bra dagarna, längs the cliff walk med havet på ena sida och alla underbart vackra träd klädda med höstlöv i fantastiskt sprakande färger.
En glad apekatt efter joggingtur (i seamans church) |
Farsdag firar vi med tanke på våra egna pappor och alla andra kärleksfulla pappor ute i den vida världen. Lasse får en riktigt smarrig farsdagsmiddag med trattkantarellsoppa, kött och potatisgratäng och som grädde på moset en läcker chokladtårta allt tillrett i vårt lilla kök på Sea Wind.
Alltid ska det vara något som går sönder. Listan på saker som behöver åtgärdas tar aldrig slut. Slitaget på allt i båten är så mycket mer omfattande när man bor och seglar med båten året om så saker går sönder eller bara packar ihop av utmattning eller hög ålder. Nu packade kylen ihop och hur skulle vi få tag i de reservdelar vi behövde? Ibland har man bara otrolig tur! Reservdelarna gick att beställa i USA och det visade sig att företaget låg i New Bedford (ca 30 min med bil) och vår vän Janice tar sin bil och plockar upp reservdelarna. Inom loppet av ett par timmar efter kylen hade gått söner hade vi reservdelarna i vår hand!
Så äntligen kommer den nya Seldén bommen! Det är ett nervöst ögonblick när bommen sätts på plats. Kommer den att passa? Lasse ser tveksam ut och säger till riggaren att den är för kort! Jag börjar nästan gråta! Jag ser framför mig hur vi måste beställa en ny bom och vänta här i månader…. Lasse mäter och undersöker och pustar sedan ut. Den passar!
Vår nya bom på plats. Kapten tackar Wally för gott arbete! |
Förberedelser inför passagen till Bermuda/St. Martin
Vi har nu gjort en del längre passager och börjar få in snitsen att preparera oss själva och båten för en längre seglats. Det är både en mental och praktisk förberedelse och den skapar en känsla av att ha kontroll och en beredskap att möta allt som kan hända ute till havs. En passage från Newport till Bermuda i mitten på november kan bli en riktig utmaning och på Imrays sjökort står det i texten att det är svårt att få ett pålitligt väderfönster då vädret skiftar snabbt denna tid på året, att du kommer att stöta på kuling vindar, få någon form av utrustningshaveri och vara beredd på att din besättning kommer att kliva av i Bermuda på grund av att seglatsen varit bedrövlig! Ok, vi förstår att vi kan förvänta oss en tuff seglats över till Bermuda och att förberedelserna är viktigare än vanligt.
Apekatten fixar ordning grab-bagarna |
Motorcheck
Riggcheck
Packa Grabbagarna
Montera nya Epirben
Montera nya livflotten
Sjöstuva (allt som sitter löst ska packas undan)
Denna gång skruvar vi tom fast de lösa skivorna på durken. Vid en eventuell kapsejsning skulle allt som ligger under dessa durkar fara runt i båten som livsfarliga projektiler.
Proviantera Big Time (På Bermuda är det dyrt att handla så båten fylls upp med allt vi kan behöva för en månad)
Förbereda några måltider
Baka bröd och någon smarrig kaka
Bunkra diesel
Lägga ut en rutt på plottern med waypoints
Kontrollera vädret
Innan vår avfärd behövde vi fylla vatten och diesel och det var inte det lättaste den här tiden på året. Marinorna stängde och tog upp sina flytpontoner och vattnet stängdes av för risk att det skulle frysa. Vi lyckades tillslut hitta en marina som sålde diesel och vatten i fiskehamnen. Nu är det dags att ta sig söder ut! Både vi och Sea Wind känner oss mer än redo att ta oss an 830 nm atlantsegling.
Segling från Newport till Bermuda 19-23 November 2019 830 nm
Dygn 1 133 nm
Vi lämnar Newport och det är lugnt och stilla. Det hänger lite duggregn i luften som är 5 grader och det är 10 grader i vattnet. När vi kommer ut till havs friskar vinden i och vi seglar för fulla ställ! Äntligen är vi på väg. Det har varit så mycket väntan och frustration denna höst. Först med en förlorad dinge och sedan med en trasig bom, men nu glider vi fram på ett kallt men vackert hav! Vi försöker alltid hitta ett väderfönster som ger oss en bra start. En lugn början ger oss möjlighet att anpassa oss både fysiskt och psykiskt. När man väl är ute till havs kan man nästan ta vilket väder som helst. Då handlar det mer om att anpassa seglingen efter vind och vågor. Under natten minskar vinden och skiftar från syd till nordvästligt och vi går för motor ett par timmar. Vi kör vårt vanliga vaktschema under natten 21-00 Susanne, 00-03 Lars, 03-06 Susanne, 06-09 Lars. Dagtid har vi inget satt vaktschema utan kör mer flytande. Den som behöver sova gör det mellan måltiderna. När kvällen kommer avtar vinden och vi går för motor och när jag kommer upp för att ta min första vakt får jag en känsla av att det är något i vattnet bredvid båten. Jag tänder min ficklampa och bara någon meter ifrån oss seglar vi förbi en stor boj! Det fick mig att vakna till och hålla mig alert under min vakt. Natten är stjärnklar och vi har ett fluorescerande ljus i kölvattnet som lyser upp det mörka vattnet. Det är vackert när Sea Wind glider fram av ett hav av glitter och jag bara sitter där i sittbrunnen och tänker på hur lycklig jag är som får vara här ute och uppleva havsmörkrets hemligheter. När morgonen kommer ökar den nordostliga vinden och vi gippar för att få en bättre kurs mot målet.
Dygn 2 170 nm
Vattentemperaturen har nu stigit till 17 grader och vinden fortsätter att öka. Nordan pressar på och i vissa byar är det 60 knop! Vi revar till sista revet på storen och har revat genuan och formligen forsar fram i en slör.
Vågorna byggs upp och det är som att åka berg och dal bana när vi surfar nedför. Sea Wind gör hastighetsrekord med den starka vinden och 5 knop golfström som är med oss och maxar på 14 knop! Trots att det blåser stadig kuling och vi tar in en del sjöar i sittbrunnen så är det lugnt och skönt nere i båten. Vi är Sea Wind små ungar i hennes trygga mage och här nere kan inget hända oss. Man blir lite trött av ljuden från vinden och vi känner spänningarna i Sea Wind, men trots detta sover vi gott i våra trygga sjökojer när vi har frivakt.
Vågorna byggs upp och det är som att åka berg och dal bana när vi surfar nedför. Sea Wind gör hastighetsrekord med den starka vinden och 5 knop golfström som är med oss och maxar på 14 knop! Trots att det blåser stadig kuling och vi tar in en del sjöar i sittbrunnen så är det lugnt och skönt nere i båten. Vi är Sea Wind små ungar i hennes trygga mage och här nere kan inget hända oss. Man blir lite trött av ljuden från vinden och vi känner spänningarna i Sea Wind, men trots detta sover vi gott i våra trygga sjökojer när vi har frivakt.
Dygn 3 137 nm
Den nordliga vinden håller i sig och vi seglar fram i 6-7 knop. Vattnet är nu riktigt badbart med sina 21 grader så vi passar på att ta en dusch i sittbrunnen. Vi har nu kommit in i våra vanliga rutiner och det känns som om vi skulle kunna segla hur länge som helst, men vi vet att vi behöver vara framme innan söndag kväll då ett riktigt busväder med sydvästliga vindar och grov sjö kommer att dra förbi Bermuda så nu det är bara att stå på.
Lasse framme på fördäck och revar storen |
Dygn 4 155 nm
Nu är det shortsväder och Gill-stället och åker in i garderoben. Lasse upptäcker att den rostfria plåt som håller ihop skottaljan till storskotet har gått av på ena sidan! När pillar på plåten går även andra sidan av och skottaljan håller nu inte ihop. Vilken himla tur att han upptäckte det nu för tänk om den hade gått sönder i 60 knops slör, då hade kanske både bom och vant gått åt fanders. Ja, man ska ju ha lite tur också.
Storfiskaren |
Nöjd apekatt ute till havs |
Bermuda 24- 27 November
Mitt ute i atlanten ligger denna lilla pärla. Här ska vi stanna ett par dagar och njuta av sol och värme innan vi fortsätter ner till St. Martin. Ankarviken har turkost vatten och i land vajar palmerna i en frisk kuling. Vi är lite trötta efter de tuffa dagarna till havs och första dagen blir en riktig slappar-dag med middag och internettande i land. Vi kollar väder och inser att det inte kommer att bli någon lång vistelse här då hårda vindar från fel håll är på ingång om en vecka. Under seglingen ned till Bermuda märkte vi att det vår kortvågsradio inte fungerade som den skulle så apekatten får hoppa ned i akterstuven och felsöka med handledning av kaptenen. Många utav kontakterna var helt sönderkorrugerade så det blev att byta en efter en och testa om det fungerade.
Efter ett par dagar nere stuven åtgärdar vi äntligen problemet och det blir ett välförtjänt bad i kristallklart vatten innan förberedelse till seglingen över till Sint Martin.
En apekatt får precis plats i akterstuven |
Äntligen ..... |
Bermuda- Sint Martin 27 november- 4 december 901 nm
Vi lämnar Bermuda i klart och stilla väder och första dagen blir motorgång. Natten är stjärnklar och båten glider fram i ett fluorescerande sken i ett annat mörkt hav. Natten är vår och vi njuter av lugn och stillhet. Vid fyratiden på morgonen kommer en sydväst vind 14 knop så vi stänger av motorn och seglar bidevind i 5 knop. Under dagen ökar vinden och vi har mellan 20-30 knop sydvästvind i seglen.
Sea Wind kränger 25-30 grader så vi faller av för att seglingen ska bli lite mer bekväm. Vi får en stor Mahi Mahi på kroken. Fisken vill inte upp i båten utan hoppar och sliter för att komma loss så som Mahi Mahi brukar göra och lyckas komma loss. Vi seglar nu med bottenrevad stor och en liten trasa ute på genuan. Den här natten blir tuff med mycket vind (max 50 knop) och regn så när morgonen kommer är vi bägge trötta och eländiga. Lasse får en envis huvudvärk och passar på att vila under dagen för att hämta krafter. Den 30 november är det kaptens födelsedag och som om Neptun vetat om det lugnar sig både vind och hav och Lasse får en Mahi Mahi på kroken som kommer hela vägen upp i sittbrunnen! Jippi, lite Sushimi på Lasses födelsedag är inte illa.
Vi får en underbar dag i strålande sol 10-17 knop nordostan. Havet lyser i den alldeles speciella djupblå atlantfärgen och nu är havet hela 28 grader varmt! Dagarna fortsätter i stilla mak och vi får ett par dagars härlig segling ända fram till Marigot Bay som vi angör en stilla natt 01.30. Nöjda och glada över att ännu en översegling gått bra sitter vi tillsammans i sittbrunnen och njuter av den karibiska natten.
Kapten uppe på däck i kallingarna |
Riktig go-segling |
Kaptens födelsedag 58 år denna dag |
Vi får en underbar dag i strålande sol 10-17 knop nordostan. Havet lyser i den alldeles speciella djupblå atlantfärgen och nu är havet hela 28 grader varmt! Dagarna fortsätter i stilla mak och vi får ett par dagars härlig segling ända fram till Marigot Bay som vi angör en stilla natt 01.30. Nöjda och glada över att ännu en översegling gått bra sitter vi tillsammans i sittbrunnen och njuter av den karibiska natten.
Framme i Marigot Bay Sint Marten |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar