När vi kom längre österut i Maine fick vi höra
uttrycket Going down east och vad betyder detta då? Det är en marin term där
man syftar på vindriktning istället för geografisk riktning. När man seglar
öster ut under de seglingsbara månaderna i Maine och Kanada så är de rådande vindriktningarna
sydväst vilket innebär att man seglar med vinden när man ska österut d.v.s.
down wind. Därav uttrycker going down east!
Piren i Rockland är nästan en mile lång och består av 700 000 ton granitblock |
Vinalhaven
Vi lämnar Rockland
och seglar över till Vinalhaven med fullt ställ i 20 knop sydvästan och Sea
Wind riktigt flyger fram i 7-8 knop! Det är dags att hämta upp våra saker som
vi lämnade hos familjen Geiger. Vi passar på att bjuda över Pam och Harvey på
en lunch i Sea Wind som tack för hjälpen. Dagen därpå tuffar vi 5 sjömil till
en väl skyddad vik lite längre söder ut som heter Inner Seal Bay. Viken omges
av mjuka klippor med granskog på och det här blir ett bra ställe att vänta ut
mer förliga vindar för vårt äventyr österut. Det finns en liten vandringsled i
skogen bakom ankringsviken och det är härligt att möta alla höstens dofter i
den täta skogen. Apekatten hittar ett snår fullt med björnbär och frossar loss.
På väg in i Seal Bay |
För ankare i inre Seal bay |
Apekatter gillar björnbär |
Grönt och skönt i skogen |
Vår logg har en
tendens till att hänga sig när något fastnat i den, så Lasse tar loss den för
rengöring och hittar en liten ål som förvirrat sig in där. Han är nog lika glad
som oss över att få byta miljö.
Duck Harbor, Isle
au Haute
Utan vind i seglen
motrar vi till den lilla ön Isle au Haute som är en del av den stora
nationalparken Acadia. Den lilla viken är trång och ganska stenig botten, men
Sea Winds ankare sätter sig fint. Vi tar en hajk upp för Duck harbor mountain
och utsikten är fantastisk. Det är fina vandringsleder och man skulle kunna
tillbringa många dagar för att utforska den här ön. Amerikanarna sköter sina
parker och underhåller spår och stigar så det är väldigt lättillgängligt.
Nere i viken till höger ligger Sea Wind för ankare |
Kaptenen kämpar sig upp |
Utsikten från Mt. Duck Harbor |
Swan´s Island;
Burnt Coat harbor
Vi har en kallfront
på väg och det känns på temperaturen som sjunker för var dag. Nu har sjöställ,
stövlar och vantar fått lämna sina vakumpåsar i stuvarna för att värma oss
under kalla seglingar. Vi får en skön halvvindssegling till Swan´s Island där
vi ska vänta ut dimma, regn och blåst.
Lager på lager för att hålla värmen |
På väg in Burnt Caot Harbor |
Viken är väl skyddad mot i stort sett
alla vindriktningar, men det är trångt om saligheten då hummerfiskarna har
bojar nästan överallt. Vi lyckas tillslut hitta en plats att ankra på utan att
riskera att fastna eller vara i vägen. Under kvällen ligger dimman tät, det
regnar och blåser men inne i Sea Wind är kaminen tänd och värmer oss så gott!
Jag älskar vår kamin!
Dimman kryper in |
Mount Desert
Island; Somes sound
Den nordliga vinden
biter i kinderna, men det är härlig segling i en vacker skärgård med massor av
fina öar. Klipporna går i rosa och ett litet hus står i ensamt gemak på en kal
udde. Vi är på väg till Mount Desert Island för att vänta ut effekterna av
orkanen Dorian.
Kapten har sin Shetlandsmössa på sig |
Längst uppe i Somes Sound (som enligt guideboken är Mains enda
fjord) kommer vi att ligga tryggt för de eventuella stormvindar som förutspås.
Vi glider mellan de höga gröna bergen Norumbega och Acadia (som bara är två av
många berg). Sundet ligger stilla och de mäktiga bergssidorna omger oss.
Upp i Somes sound |
Acadia
National Park har massor av vandringsleder runt och på dessa berg och om man
gillar att campa och vandra kan man säkert tillbringa månader på den här ön.
Det finns en gratis busslinje som går runt ön och du kan hoppa på och av i
stort sett var som helst. Busslinjen sponsras av ett företag som säljer
frilufts- och sportprylar. Innan vi fick kläm på busstidtabeller och dylikt
bestämmer vi oss för att lifta in till Bar Harbor. En lokalkille i en fin
gammal öppen bil med sin hund förbarmar sig över oss. Bar Harbor är en riktig
turiststad.
Här stannar kryssningsskeppen och dumpar sina tusentals passagerare
som handlar souvenirer, mat och dryck. Väl tillbaks i båten förbereder vi henne
för storm. Vi tar ned allt löst, fäller ihop bimini, tar upp dinge och motor
och håller tummarna för att det ska gå bra. Dagen därpå passerar resterna av
orkanen Dorian och lufttrycket sjunker snabbt ned till 995 Mb och regnet öser
ned (vi fik hela vattentanken fylld) men det blir inte mycket till vind trots
allt. Medan regnet smattrar på rufftaket ligger vi i brasans sken och läser bok
och har det bara mysigt! Ovädret drar förbi och solen tittar fram i Somes
sound. Sälar och tumlare leker i vattnet bredvid båten, örnar och fiskgjuse
glider på luftströmmen ovanför oss och doften av barrträd gör scenen nästan
drömlik.
Vi blir inbjudna på middag till OCC-vännerna Nancy och George på båten
Greenflash i viken intill och det är härligt att få lära känna dessa rara
människor. Innan middagen säger Nancy att hon ska säga Grace (en bön där man
ber för de som har det svårt och tackar för det man har). Det här är första
gången för apekatten och Nancy gör det väldigt bra och inlevelsefullt. Ett fint
sätt att påminna sig själv om hur lyckligt lottad man är.
Southwest Harbor (SWH)
Mt.Desert
När faran för
orkaner är över lämnar vi Somes Sound och tuffar ned till South West harbor där
vi får låna en boj av en annan OCC-medlem. George och Nancy tar oss med på en
biltur. George är uppvuxen på ön och visar oss runt och vi tar en tur till
affären också. Nyinköpta kotletter hamnar på grillen och det blir en härlig
avslutning i varmt solsken.
Nu ska vi ut på
tigerjakt….Äh kanske bara ut på en liten hajk upp på Mount Cadillac, men i alla
fall. Vi tar gratisbussen till den norra delen av Mt.Cadillac och beger oss ut
i vildmarken med matsäck och vandringsskor.
Bar Harbor i Frenchman´s Bay |
Härliga höstlöv |
Utsikten från Mt. Cadillac |
Vandringsmannen |
Vi hoppar och skuttar över stock
och sten i den vackra naturen, men när vi väl når toppen tror man att det är
Disneyland. Busslaster med kryssningsturister vandrar omkring på de cementerade
gångarna uppe på toppen. Vi som hade tänkt avnjuta vår matsäck i lugn och ro
uppe på toppen tar pliktskyldigt några bilder och beger oss tillbaks till skogs
för att hitta en stilla plats där vi kan sitta och dingla med benen till kaffe
och smörgås. Syrsorna spelar för oss när vi går över de hällar som inlandsisen
smekt mjuka och snart hittar vi en plats för rast. Nöjda och glada tar vi
gratisbussen tillbaks till båten och förbereder oss för att ge oss ut och segla
på the bold coast. Längre österut är tidvattnet starkare och större, kusten är
mer oskyddad och här krävs det mer av dem som seglar både vad det gäller
navigering och sjömanskap. Det ska bli sååå spännande! Vi tankar vatten och
diesel och ger oss av. Det blåser nordan och det biter i kinderna, men vi
seglar fint och närmar oss den beryktade Schoodic point. Det är två timmar
sedan vi lämnade SWH och Lasse tittar bakom båten och utbrister: var är
dingen????? Vi hade den på släp efter båten och så sent som för en timme sedan
såg Lasse den. Jag blir alldeles kall inombords, men tänker att den kan ju inte
ha kommit så långt. Vi tar ned seglen och motrar i den riktning som dingen
skulle kunna ha drivit med vind och ström. Vi letar i över tre timmar. Vi ropar
ut på VHF. Vi gör allt vi kan, men T/T Sea Wind är hjälplöst borta! Det känns
som om vi tappat bort vår unge! Vi tar oss tillbaks till SWH och lägger oss
återigen vid bojen och bara sörjer. Vi kan inte göra mer idag, men hur ska vi
gå vidare? Hur ska vi ta oss till land utan dinge? Man inser hur strandsatt man
är utan dinge. Fast på havet. Vi stannar i SWH i en veckas tid för att se om
dingen hittar hem igen eller om någon hummerfiskare fått tag i den. Vi meddelar
kustbevakningen, polisen, försäkringsbolaget och går varje morgon ut med ett
meddelande på VHF om vår försvunna dinge. Tillslut får vi bara inse att TT Sea
Wind inte kommer tillbaks och att vi måste ha en tillfällig lösning så vi kan
fortsätta vår segling. Det är nu
vännernas kavalkad gör entré! OCC-vännerna Jack och Debbie som vi mötte på
kanarieöarna för två år sedan kommer förbi med vin och öl och massor med
stöttning, OCC-vännerna Nancy och George på Greenflash kör oss till affären och
in till stan, bjuder på styrkemiddag, OCC-vännerna Peggy och Peter på Panacea
ger oss deras gamla dinge, OCC-vännerna Simon och Nichola på Parati lånar ut
sin extra utombordare till oss bjuder på styrkemiddag och nyfunna vännen Kitty
Proctor kör runt oss en hel dag då vi hämtar dingen, fyller gasol, hämtar
omgjord dyna och handlar mat! Tack och återigen tack! Vad vore livet utan
vänner? Mitt upp i allt fyller apekatten år också och kapten skämmer bort henne
utan like med dry martinis god middag. En riktig helkväll!
För det är ingen vanlig dag för det är apekattens födelsedag |
Vår räddare i nöden, KItty |
TT Panacea får ett nytt hem |
Eastern Harbor
Med den nygamla
dingen och utombordaren väl fastsurrade på Sea Wind är det äntligen dags att
segla ut på the Bold Coast! I kall nordanvind seglar vi äntligen förbi den
beryktade Schoodic Point utan problem och vid reven på Petit Mannan Island
bryter vågorna våldsamt. Det är kallt, det är vackert och det är härligt! Vi är
äntligen på väg och seglar österut igen. Seglare är inte menade att sitta fast
för länge på ett och samma ställe. De får hamnröta. Det börjar klia i både
kropp och själ. Irritationen är ett faktum, men så fort seglaren lämnar hamnen
känner man harmoni och glädje. Det spritter i den lilla äventyraren över vad
som komma skall. Det är okända farvatten och okända destinationer. Här får
känsla och erfarenhet jobba sida vid sida. Utmaningen är ett faktum och känns
ända in i benmärgen som rent raketbränsle. Här ute seglar vi tillsammans med
havssulor och många andra sjöfåglar. Vi är lika fria som de! Skärgården är karg
med kala klippor, men ack så vacker! Vi ankrar upp i Eastern Harbor mellan Cape
Split och Moose Neck.
Havssula |
Roque Island
Dimman ligger tät
när vi vaknar, men lättar snart och vi ger oss av i sydliga vindar. Vi seglar
förbi eggrock som bara är ett litet skär och tar oss in i Chadler Bay där
dimman kommer åter. I de sydliga vindarna blir Shorey Cove på Roque Island ett
perfekt ställe att ligga i lä. Det är en lång fin sandstrand inne i viken och
ankaret sätter sig fint.
Höstens härliga färger kantar vår väg |
I Chadler Bay kommer dimman åter |
Cutler
Idag är det klart
och fint väder med nordnordvästliga vindar och vi lämnar ön via Englishmans
Bay. Vi passerar Machias Bay och fortsätter ostvart mot Cutler Navy base. Här ligger en av världens största radiosändare som med dess långvåg kommunicerar med ubåtar i nord atlanten och Arktis.
Stone Island |
Cutler Navy Base |
De
kala öarna ut mot atlanten påminner om Shetland men här finns inga får på dem. Strax
utanför Cross Island är det helt plötsligt något som blåser till. Det är en
val! Han kommer upp ett par gånger för att hämta luft och vi får se hans
vackra, smäckra kropp glida ned i djupet.
Minkval |
Vi seglar in i Little Machias Bay och
ankrar upp bakom alla hummerbåtar. Kvällen är stilla, solen skiner och
tidvattnet har en skillnad på 5 meter.
En av alla hummerbojar |
Sea Wind för ankare bland alla hummerbåtar |
Inne i den lilla byn finns inte mycket
mer är hus och ett bibliotek där man kan få tillgång till internet (även om det
är stängt). Här handlar allt om hummerfiske så klart. Vi beger oss ned till
hamnen och tittar på fiskarna som kommer lossar sin fångst. Kan man få köpa en
hummer eller två? Jo då. Vi går därifrån med en fem stycken humrar (ca 150
SEK/Kg). Nu ska hummer mörderskan sätta kitteln på spisen och planera sitt dåd.
Man känner sig lite hemsk när man trycker ned de levande humrarna i kokande
vatten och de slår på kastrullocket med sina stora klor.
Hummermördare….hummermördare…men aj vad goda de blir! Jag kokar dem i
havsvatten, dill och en tsk socker i ca 10 minuter och då blir de syndigt goda
att äta. Koka några ägg, gör en dillmajonnäs och ha lite nybaktbröd till så är
synden fullbordad. Mums för hummer! (Din hummermördare….) Jag verkar lite
ambivalent i den här frågan…det är nog rester sedan min vegetariska period…eller….
Hummermörderskan.... |
Vi har ju haft
problem med vår AIS som jag berättat om i tidigare blogg och vi har fortfarande
inte fått ordning på den. Nu har Raymarine bett oss att skicka in den för
service så vi måste få den skickad med UPS. Närmaste UPS-ställe är västerut i Bar
Harbor så nu får vi vända om för att få det här ordnat innan vi lämnar USA (i
början på november).
Southwest Harbor
Vi har 50 nm till
SWH och med 20 knops nordan går det undan. Vi halvvindar i 5-7 knop och angör
SWH vid halv sex tiden på kvällen. Samma boj som förr..
Härlig morgon i Southwest Harbor |
Guillemot baby |
Dagen därpå blir
det gratisbussen upp till Bar Harbor där AIS:en ska lämnas in och vi passar på
att lyxa till oss med lunch och lite matshopping. AIS:en får vi hämta upp i Bostan när den är klar, så nu är det dags att röra oss söder ut.
Den blåa hägern i Bar Harbor |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar