Vi lämnar Saint Eustatius, även kallad Statia, vid
halvtio-tiden på morgonen och sätter fullt ställ. Vi har en ostsydostlig vind
mellan 18-25 knop. I lä av Statia seglar vi sakta fram, men när vi väl har
rundat hörnet och går upp mellan Saba och Statia trycker vinden på rejält
mellan öarna och Sea Wind kränger och tar in vatten över skarndäck. Vi släpper
av på storen och får upp henne i en mer behaglig lutning. Nu seglar vi i över
sju knop och vattnet forsar utefter bordläggningen. Solen skiner, havet
glittrar atlantblått och flygfiskarna susar över vågorna i stora stim. Livet
känns underbart! Seglingen på 34 sjömil tar oss sex timmar att genomföra och
det är med en skön känsla vi ankrar upp utanför Simpson Bay på Sint Marteen. Vi
är på plats sex dagar innan mina (Susannes) älskade ungar och barnbarn kommer. Inklarering
och broavgift blir drygt 20 USD/vecka. I Simpson Bay kan man välja att ligga på
svaj utanför bron in till lagunen eller passa en broöppning och ligga inne i
den skyddande lagunen. Inne i lagunen är vattnet ganska smutsigt så vi väljer
att lägga oss utanför till en början.
Dagen efter är det ganska mycket svall in i viken där vi ligger så vi
bestämmer oss för att gå in i lagunen då vi har en del att pyssla med ombord
innan vårt besök kommer. När båtarna går genom sundet vid broöppning är det
alltid en massa människor som står vid Yacht kubbens bar och vinkar till de som
kommer. Här på Sint Marteen är det många stora super Yachter så det kan vara
ett riktigt skådespel att se de enorma motorbåtarna tränga sig igenom den
trånga öppningen med stora fendrar hängande mot skrovet. Veckan innan tjejerna
och lilla Mio kommer blir full med förberedelser och trevliga stunder med både
nya och gamla vänner. Island Water World erbjuder skjuts till en av de största
matvaruaffärerna ”Carefour” på ön för en kostnad av 6 euro/PP. Ska man
storhandla som vi skulle göra är det väl värt pengarna att få skjuts både till
och från affären och sedan bara fylla dingen med all mat och dryck och plöja
sig fram ut till båten som många gånger blir väl överlastad. Väldigt skönt med
en större och stabilare dinge! Island Water World är även behjälpliga med att
fylla gasolflaskor, så vi passar på att fylla de två tomma. Det kostar 120
sek/flaska och det är alltid en sådan skön känsla när alla flaskor är fulla. Nu
kan det bakas och lagas mat hej vilt utan att behöva oroa sig att man ska stå
utan gasol rätt som det är. Vi
investerar i en ny motor till dingen. Ända sedan vi köpte den nya dingen på
Martinique så har planen varit att införskaffa en matchande kraftigare motor.
Detta för att kunna få bättre fart och kunna göra längre distanser bekvämare,
och snabbare samt för att dingen skall orka hantera fler personer och tyngre last.
Vi hade en fyrtakts 6 hästars Suzuki men nu föll valet på en tvåtakts 9.8
hästars Tohatsu. En av de vanligaste och mest beprövade motorerna. Fördelen med
tvåtaktare är att de är betydligt lättare (den nya motorn har samma vikt som
vår gamla fyrtakts 6 hästare) men har en helt annan kraft och vi kan nu få upp
dingen i mellan 15-20 knop. Tvåtaktarna är också mer driftsäkra och
servicevänliga än fyrtaktare. Nackdelen är att de drar mer bränsle och inte är
lika miljövänliga. Men det är en uppoffring vi gör. Som seglare känner man sig
trots allt ganska miljövänlig i det stora hela. Fördelen att köpa motorn på
Sint Marteen är att EU´s regler inte gäller vilket innebär att man kan välja
två- eller fyrtaktare. På Sint Marteen har man också som utländsk båt dessutom
10% s.k. offshore eller transit rabatt.
Nu när vi stannar en stund på samma ställe så blir det
lättare att få till rutiner för lite motion. Simpson Bay har en lång och vacker
sandstrand där jag tog mig dagliga promenader. En stund av egen tid med bara
fötter i den fina vita sanden. Jag och Lasse tillbringar nästan 24 timmar om
dygnet tillsammans och vi tycker verkligen om att vara nära, men ibland kan en
stund av egen tid tillföra både perspektiv och tacksamhet över det liv man
lever. Att vandra ensam med bara vågorna och fåglarna som sällskap är lika
avkopplande som meditation.
|
Happy girl |
När vi var på vår lilla shoppingtur träffade vi ett trevligt
seglarpar på båten Seas the moment som bjuds in på Sea Wind för en sundowner (en
drink i solnedgången). De överraskar med att ta med sig is till drinken. Lite
extra lyx denna kväll! Vi möter även upp våra vänner Jocke och Susanne på Mo
Chara och Susanne och jag tar en tjejlunch på stranden dagen efter. Ibland är
det bara så skönt att få prata oavbrutet utifrån ett tjejperspektiv och
grabbarna får prata vad dom nu pratar om när de är tillsammans! Susanne och jag
kände varandra bara ytligt innan vi drog iväg på vår segling, så det var roligt
att få dela med sig och lyssna till varandras livshistorier. Susanne och
Joachim är på väg hem igen så det var extra skoj att möta upp dem innan de är
hemma i Sverige igen. Ett annat kärt återseende blev med stålbåten Muckle
Flugga. Gustaf och Anna har bott i sin stålbåt i Göteborg i många år. Gustaf
och Anna brukar vanligtvis ty sig till kallare vatten så som Island, Färöarna,
Skottland m.m. och när de är hemma så sätter de segel även vintertid. Innan jag
och Lasse gav oss i väg på långsegling bodde vi i båten ett och ett halvt år. Vi
seglade i stort sett varenda helg, även vintertid, om vi inte låg infrusna.
Vilket skedde vid två tillfällen, men det varade bara ett par veckor. När man
seglar vintertid så är det inte så många andra båtar i vikarna, men Muckle
Flugga var ju ute och det blev många trevliga kvällar i både Sea Wind och
”Mucklan”. Det var en underbar känsla att kliva ned i ”Mucklan” och mötas av
värmen från deras vedeldade kamin och doften av något gott som Anna tillrett.
Både Gustaf och Anna är otroligt varmhjärtade och har en stor portion av humor
vilken bidrog till många sköna skratt under de mörka kalla vinterkvällarna. Tro
det eller ej, men nu möts vi i Karibien på Sint Marteen och trots konstrasterna
i miljö blir mötet precis lika varmt och roligt. Gustaf och Anna drar snabbt
igenom de karibiska öarna för att komma norr ut igen till sina älskade kalla
vatten. Gustaf och Anna är riktiga sjöfarare och duktiga på astronomisk
navigation, så vi får en lektion och tar middags solhöjden. Lasse visar sig
vara en riktig fena på det och efter uträkningen är vi ruskigt nära den
aktuella positionen.
|
Härlig kväll ombord på Sea Wind med vännerna Anna och Gustaf från Muckle Flugga |
|
Kapten tar solhöjd under överseende av Gustaf och Anna |
På Saint Marten (den franska sidan) anordnas en loppmarknad
en gång i månaden för seglare. Här kan man sälja saker man vill bli av med och
köpa begagnade båt-prylar. Lasse passar på att försöka sälja vår gamla
utombordare men det blir inget napp denna gång.
Söndagen den 3 februari är det äntligen dags för vårt
efterlängtade besök. Två av mina fyra älskade döttrar; Matilda 30 år och mamma
till Mio snart 3 år och Saga 26 år. Saga har varit med oss i båten vid flera
tillfällen, medan det är först gången för Matilda och Mio. Det är även första
gången som Mio ska flyga så det här blir ett riktigt äventyr! Hela mitt hjärta
fylls av kärlek över att få ha dem i min närhet och äntligen få rå om dem. Det
känns nästan som om jag ska spricka av förväntan och glädje! Planet landar
14.15 och sedan tar de en taxi till Sint Marteen Yacht club där vi sitter och
väntar på dem. Jag tittar ut på vägen för att se om jag kan se någon taxi, men
rätt som det är kommer de gående rödblommiga och svettiga. Matilda bär lille
Mio. Taxin hade släppt av dem vid fel Yacht club så de fick traska en bit i
hettan för att komma rätt. Äntligen är de på plats! Det blir många pussar och
kramar på de trötta resenärerna innan vi åker ut till båten så de kan kasta av
sin packning innan vi åker in till stranden. Alla tre slänger sig i det varma
kristallklara vattnet och bara njuter av kontrasten från det vinterkalla
Sverige och den tropiska värmen på Sint Marteen.
|
Saga och Matilda njuter av det varma karibiska vattnet |
Första natten blir varm och
Matilda och lille Mio flyttar ut från akterkojen till salongen där vi bäddar.
Det blir lite svalare i salongen för Matilda som har Mio som gärna ligger nära
sin älskade mamma. Lite trötta efter resan tar vi det lugnt dagen efter
ankomst. Vi tar en heldag på stranden och Mio får testa sina nya sandleksaker och cyklop som mormor köpt till honom.
|
Snorkel Mio |
Jag och Mio har ju bara träffats sporadiskt ett par
gånger när vi har varit hemma i Sverige, så nu får vi äntligen tid att lära
känna varandra bättre. Mio är den mest fantastiske lilla barnbarn man kan ha
och trots sin låga ålder pratar han som ett rinnande vatten. När Matilda skulle
köpa en UV-dress till Mio fick han själv välja vilken färg han ville ha och det
blev rosa. Han är så söt i sin rosa heldress som skyddar honom mot solen. När
jag skickade ett kort från Aruba var det en flamingo på det och Mio bestämde
sig för att Flamingo hette Snottiloo. Titta mamma en Snottiloo! Och nu i sin rosa dräkt ser han precis ut som
en liten Snottiloo.
|
Mormor och Snotiloo leker tigrar i sanden |
Idag är föräldrar mer medvetna om solens risker och skyddar
sina barn mot solen. När jag växte upp var det mer en sport att bli så brun som
möjligt. Brunast vinner! När vi ska traska hemåt går Matildas sandaler sönder
(precis som Emmas, historien upprepar sig) och det blir inköp av ett par
flipflop istället. Utvilade tar vi och
seglar över till den franska sidan och lägger oss för ankare i Marigot Bay.
|
Lugn och skön start på seglingsäventyret |
|
Ankring i Marigot Bay |
Det
är stilla och lugnt så det blir en bra start för våra två nybörjarseglare. Vi
passerar stora lyx-yachter och Mio tittar förundrat på de stora båtarna. När vi
är framme blir det bad från båten i det kristallklara vattnet och vi ser en hel
del fiskar. Matilda tycker att det är lite läskigt och undrar om det inte finns
hajar som kan komma och ta henne och Mio.
Jag undrar just hur många som blivit skrämda av alla filmer som får
hajen att framstå som ett människoätande monster? Under våra snart två års
segling har vi aldrig sett en haj från båten eller när vi har snorklat. Vi har
bara fått det stora nöjet att uppleva hajar när vi har dykt med tuber och då är
det verkligen en underbar upplevelse att se de stora magnifika djuren röra sig
så graciöst.
|
Matilda och Mio tittar på alla stånden nere i hamnen |
Nästa dag tar vi en tur in till staden och turistar och Mio hittar
en Snottiloo-dräkt (skjorta och shorts med Flamingos på).
|
Mio i sin nya Snottiloo dräkt |
|
Mormors lilla prins |
|
Moster Saga gosar dem Mio |
Lycklig som få promenerar
han stolt i sin nya Snottiloo-dräkt. Jag
och Lasse tar en tur till affären och njuter av att se på det dignande utbudet
av franska delikatesser och viner!
|
En vacker antik dörr i Marigot Bay |
|
Kapten och Mio åker racer, racer fort med dingen |
|
Bad inne i Marigot Bay |
|
Lämningar efter orkanen |
|
En eftermiddags Saga |
På Saint Martens nordvästra hörn ligger ett naturreservat
och en klippa som heter Rocher Creole. Vi ankrar upp i närheter av klippan och
hoppar i med cyklop och snorkel. Matilda och Mio stannar kvar och vaktar båten.
Saga tog dyk-certifikat under hennes resa till Australien för ett par år sedan och
dök där på det stora barriär revet. Kan det bli bättre dykning än så? Hon är
som fisken i vattnet och rör sig så graciöst under vattnet. Det känns roligt
att få dela en passion för undervattensvärlden med sin dotter! Lasse, jag och
Saga simmar ut mot klipporna och det är stora stim med Sergeant Majors, massor
med andra fiskar och vi har turen att få se en stor bläckfisk som ligger med
sina långa tentakler utsträckta på en klippavsats. Här var det riktigt bra
snorkling! Vi lättar ankare och tar oss in till viken i Grand Case. Här är det
sandbotten och den lilla staden omges av en lång vit sandstrand.
|
Grand Case |
Saga som har
varit med oss flera gånger hjälper till med ankring och annat och hon är
verkligen snabb på att snappa upp tillvägagångssätt och teknik. Den här ungen
kommer en dag att bli en duktig seglare! Grand Case är en liten pittoresk stad som
är känd för sina många och välrenommerade restauranger. De är dock decimerade
efter orkanen och Sea Wind har en alldeles fantastisk restaurang och kock
ombord så vi låter bli att äta ute trots det goda betyget restaurangerna här
har fått i guideboken. Mio får feber så jag och Saga letar upp ett apotek och
köper lite febernedsättande medicin (en rosa kladdig sörja). Mio var inte alls
förtjust i att vi tvingade honom att äta det, men han blev så sakteliga bättre.
Saga och jag försöker få till ett dyk tillsammans. Jag har ju all utrustning,
men Saga behöver ju hyra utrustning så vi beger oss in till stan. Det skulle
finnas en dyk-shop i närheten, men den hade slagit igen så efter en lång och
svettig promenad kommer vi tillbaka i ogjort ärende. Vi går då in i en butik
som anordnar snorkelturer etc. (och här luktar det marijuana big time) och här
hjälper de oss med att ringa dyk-shopen som tydligen ligger ganska långt bort
in på ön. Jo, då vi skulle kunna hyra utrustning, men vi måste komma och hämta
den själva i morgon. En av killarna i butiken erbjuder sig att skjutsa oss till
dyk-shopen så att vi skulle hitta den i morgon. Vi hoppar in bilen och off we
go! Killen visar sig vara indian och pratar mestadels franska, men vi försöker
hålla igång någon form av konversation medan han bara kör och kör…. Efter cirka
tjugo minuters bilfärd kommer vi till dyk-shopen som nu är stängd. Ha, ha ja vi fick ju se en del
av ön ändå. När vi är åter i Grand Case erbjuder sig de i butiken att hämta upp
oss i morgon bitti och köra oss till dyk-shopen för att hämta utrustningen.
Hela projektet känns lite svajjigt, men vi håller god min och jag är kanske
lite väl godtrogen. Morgonen efter står vi och väntar på att de ska komma med
bilen och plocka upp oss, men hör och häpna….ingen dyker upp. Ja, ja det blev
ingen dykning utan det blev en härlig dag på stranden med Mio och Matilda
istället.
|
Mormor och Mio bygger sandslott |
|
Min härliga Saga |
Lasse är ingen strandmänniska så han höll sig i båten och läste och
lyssnade på musik, som sagt var lite egen tid är inte dumt ibland.
|
Vi fick en rejäl skur och jag passar på att leka lite |
Nu var det då dags för den stora utmaningen att segla lite
längre och på mer öppet hav, destination St. Barth cirka 15 sjömil bort!
Matilda och Saga får varsin postafen (sjösjuke piller) i förebyggande
syfte. När vi rundar Saint Martins norra
hörn blåser det 20 knop och vi kränger lite. Matilda fokuserar på lille Mio och
försöker bita ihop, men när Mio börjar kräkas blir det lite för mycket även för
Matilda. Hu, stackare! Saga som är mer van klarade sig med bara lite gäspningar
och rapningar. Det bästa med sjösjuka är att den ger med sig så fort det slutar
att gunga och mycket riktigt efter att vi ankrat upp i den lugna viken Anse de
Colombier på St. Barth´s nordvästra udde släpper både Mio och Matildas
sjösjuka. Vattnet är kristallklart och vi får äntligen se några sköldpaddor som
kikar upp ur vattnet. Snorklingen i viken är riktigt fin också.
|
Anse de Colombier |
Mio är
fortfarande febrig så när vi dagen efter tar oss till St.Barth´s huvudstad
Gustavia stannar Matilda och Mio ombord för att låta lille-man krya på sig.
Saga, jag och Lasse tar en tur in till Gustavia och passerar alla de stora
lyx-yachterna innan vi lägger till vid dinge-docken. Vi promenerar upp till
fort Karl och får en underbar utsikt över hamnen och omgivningen. Fransmännen
gav St. Barth till Sverige 1784 i utbyte mot att få en frihamn i Göteborg, men Sverige
sålde den tillbaks till fransmännen 100 år senare. Det finns fortfarande spår
av de hundra åren av svensk ägo på St. Barth där gatuskyltarna både visar
svenska och franska gatunamn. Tänk att
få gå här hand i hand med min lilla stora dotter. Att få dela en bit av mitt äventyrliga
seglarliv igen med denna underbara varelse. Det skapar både lugn och glädje i
själen.
|
Hemma.... |
|
Vackra blommor omger Saga |
|
Min unge och jag |
|
Fortet är idag en polisstation |
|
Här vaktar jag |
|
En liten ödla smyger omkring |
|
Många fina båtar i viken |
|
Saga |
Dagen efter mår lille Mio bättre så nu går vi alla i land och lyssnar
på lite musik.
|
Stolt mamma och mormor myser med sina hjärtan |
|
Svenskarv tom på baren |
|
Mio älskar sin mami |
Till slut blir det dock dags att vända kosan tillbaks till Sint
Marteen eftersom vårt lilla sällskap ska åka hem om ett par dagar. Den här
gången är vinden mer samarbetsvillig och sjön är lugn så ingen sjösjuka ombord.
|
Det är roligare att segla utan att vara sjösjuk tycker Matilda |
När vi närmar oss Sint Marteens sydkust och huvudstaden Philipsburg ser vi att
himlen bakom oss är skrämmande mörk och det ser ut att regna kraftigt. Åh hej,
nu kommer det ett squall av hög kaliber! Vinden ökar och kommer in rakt akter
ifrån och regnet formligen öser ned. Sikten försvinner helt och Ipaden som vi
navigerar med får ”tuppjuck” av att bli blöt på skärmen. Mio som hade somnat i
Matildas famn vaknar abrupt av att helt plötsligt befinna sig i ett vattenfall
och skriker. Vi andra bara skrattar hysteriskt för att det är helt overkligt
hur mycket regn det kan komma.
|
Visst är det mysigt barn? |
Det är härligt att segla i Karibien eller vad
tycker ni barn? Cirkeln sluts och vi kommer åter till Simpson Bay där vi har en
skön strand dag innan det är dags för Saga, Matilda och Mio att åka hem. Nu har
vi haft 12 dagar tillsammans på en liten båt och allt har verkligen gått super
bra! 12 dagar har fått möjligheten att mysa tillsammans och vi har fått visa
dem hur vårt liv ser ut och vad vi gör. Jag undrar så när och var vi ses
härnäst? Längtar redan tills de kommer igen!
|
Äskade Matilda och Mio på väg hem |
|
Brun och fin Saga väntar på taxin |
|
Hej då kom snart igen! |
När tjejerna och Mio lämnat oss är det alla hjärtans dag och
vi bestämmer oss för att lyxa till oss med middag på stan för att fira vår
kärlek och att allt har gått så bra under vårt besök. Bredvid Sint Marteen
Yacht club ligger en restaurang som heter ”nowhere special” men denna
kväll blir det verkligen special. Bubbel, god mat och otroligt
trevlig personal som skämmer bort oss med special treats och tom en ros till
frun i båten.
|
Alla hjärtansdag |
Nu var nästa projekt att ta upp båten på land för att
bottenmåla lilla fröken Sea Wind. Vi bottenmålade henne senast på Gran Canaria
innan vi seglade över atlanten över ett år sedan. Valet av båtvarv blev
”Timeout” eller Toby Sarl som varvet egentligen heter. Våra kriterier var att
det var tillåtet att; bo i båten under tiden, jobba på båten själv, kännas
seriöst och ett hyfsat pris. ”Time out” ligger på den franska sidan av Saint
Martin och det är ett av några få varv som uppfyller våra krav. ”Timeout” känns
hemtrevligt och personalen hjälper till på alla sätt de kan.
|
Kontoret på Timeout |
|
Blått för killar och rosa för tjejer. Rena och fina toaletter. |
På holländska
sidan är det inte tillåtet att jobba på båten själv på varven. Allt ska fixas
av varvspersonal vilket blir hysteriskt dyrt! Vi flyttar över båten till den
franska sidan genom att gå igenom den svängbro som delar av den holländska och
franska sidan av viken. Här är det
gratis att ankra, men vattnet är precis lika ruskigt som på holländska sidan,
grönt och en massa konstiga saker som flyter i vattnet. När det väl är dags för
att ta upp lilla damen ur vattnet motrar vi till en flytponton där vi lägger
till. Det var ganska mycket stenar och rätt så grunt så de flyttar snabbt på
flytpontonen till lite djupare vatten. De har en stor kran som ska lyfta upp
Sea Wind med två sling som sitter i fyra långa kättingar. De är otroligt noggranna med placeringen av
slingen och de justerande slingen ett par gånger under själva processen innan
de blev nöjda. Lyft upp..inte rätt balans… sänk ned…justera slingen… upp igen….
|
Ägaren som kör kranen är väldigt noggran |
Tillslut har de fått rätt balans på Sea Wind och får upp henne på land. Vi har
valt att hyra en högtrycksspruta för att göra rent skrovet och sätter igång så
fort hon är säkrad på land. Herre jesses vilket tryck det var i den där
högtryckssprutan! Vi hade kunna spola bort hela gel-coaten och allt glasfiber om
vi inte tagit det lite försiktigt.
|
Apekatten spolar rent botten |
Första kvällen som vi ligger på land blir vi
hembjudna till Kerstin och Paul på s/y Kerpa. En trevlig kväll med goda svenska
pannbiffar och pressgurka, mums! Kerstin och Paul får vår Cuba-guide och vi får
en guide för en bit av den amerikanska ostkusten. Det är perfekt att byta
guider och sjökort med andra seglare. Win win!
|
Lasse, Kerstin och Paul på Kerpa |
När Sea Wind är ren och fin är det dags att måla på primer på
bara fläckar och sedan måla på ny bottenfärg. Lasse hade googlat på bottenfärg
och hittade en superduper färg som hette Micron 99. Jag fick i uppdrag att röra
om i burken innan Lasse målade och det tog ju en stund kan jag säga. Jag körde
med en omrörare med borrmaskinen i säkert tjugo minuter innan färgen var tillräckligt
blandad. En riktigt trögflytande massa som Lasse sedan rollade på botten.
11000
SEK kostade färgen totalt och vi får verkligen hoppas att den håller botten
fräsch mer än ett år. Under det senaste året har vi irriterat oss på att hon
blir väldigt smutsig mellan vattenlinjen och snobblinjen, så nu bestämmer vi
oss för att sluta vara snobbar och målade helt enkelt bottenfärg hela vägen upp
över snobblinjen. Resultatet blev verkligen jätte fint och förhoppningsvis
kommer Sea Wind slippa att se ut som om hon har skägg. Jag tar mig an propellern
och putsar den tills den skiner som en sol.
När vi ankrade på Los Morros på Kuba fastnade ankaret under
en sten när vi skulle ta upp det för om-ankring p.g.a. svall och för grund
ankring. Läggen på ankaret böjdes och blev skevt, men har ändå fungerat väl.
Trots att det har fungerat tillfredställande så vet vi att vi ska till ganska
tuffa vatten i framtiden och då vill man kunna lita på sitt ankare till hundra
procent, så med det sagt passade vi på att investera i ett nytt ankare. Vi har
varit väldigt nöjda med vårat 20 kg Delta och beslöt oss, efter mycket
funderande och jämförande, att åter köpa ett Delta men öka vikten till 25 kg
för ytterliga säkerhetsmarginal. Ankaret passade perfekt i den gamla
ankarrullen och föll på plats så snyggt i fören. Vi passade även på att vända
på kättingen då de första, mest välanvända, 30 meterna har blivit ganska
rostig. Vi har 80 meter kätting, men det är väldigt sällan vi använder mer än
50 meter vilket innebär att de sista 30 meterna knappt är använda. Check, del
av kätting gott som ny! Lasse polerar och vaxar skrovet. Tålmodigt tar han sitt
oljetråg, som han står på, och flyttar sig en bit framåt i taget. Wax on Wax off!
Jag sköter all lackning och polering av det rostfria. Ni kan tro att hon blir
fin!
|
Jag märker vår dinge med T/T Sea Wind |
|
Lasse lagar några skapmärken i skrovet |
Första gången vi hade båten på land var jag helt novis och
visste varken vad jag skulle göra eller vad som skulle hända. Jag tyckte att
det var super jobbigt och stressigt att stå lite på sidan ovetande och bara
jobba på ”tesagt”. Nu är det fjärde gången vi har Sea Wind på land sen jag kom
ombord och vi utarbetar nu en plan och hjälps åt med alla sysslorna. Vi tycker
bägge att det är roligt att arbeta tillsammans och göra vårt hem fint. Lika
härligt som det är att få upp henne på land är det när hon äntligen får komma
tillbaks i vattnet igen. Det är någonting konstigt med att ligga och sova i
båten när hon står på land. Allt blir så onaturligt stilla och kroppen finner
inte riktigt ro.
|
Äntligen tillbaks i sitt rätta element |
Innan vi lämnar Saint
Marten har vi ett ”skit” roligt projekt kvar. Vår holding-tank (bajstanken) som
är gjord av rostfritt stål har p.g.a. av ålderns tand börjat läcka. Det började
med ett eller två små hål i tanken som Lasse lagade, men sedan kom ett till och
ett till. En läckande holding-tank är inte något som luktar hallontårta direkt
och vi insåg att den epidemi som börjat inte kommer att avta utan snarare
öka. Vi kollade med en kille som jobbar
med rostfritt vad det skulle kosta att få en ny tank tillverkad, närmare 20 000
SEK!!! Skit-dyrt! Lasse bestämmer sig för att bygga en egen tank. Varvet
”timeout” var så himla gulliga och lät Lasse vara på deras mark när han byggde
vår tank. Lasse gör en mall av 4 mm plywood som han sedan täcker med polyesterarmerad
glasfiber både inuti och utanpå. Fem dagars arbete och en materialkostnad av
cirka femtusen blev en ny installerad holding-tank! Well done darling! Vi
lämnade även in storseglet för översyn och fick det tillbaks helt och fint för
en kostnad av 1500 SEK.
|
Bajstank under construktion |
|
Ny bajstank på plats |
När allt arbete väl var klart blev vi inbjudna till Liesel
och Danny och deras söta ungar Bengt och Dahlia. Liesel är halvsyster med en av
mina bästa vänner Carina. Liesel kom seglande till Sint Marteen med sin familj
när hon var liten. De råkade ut för en orkan och blev kvar på Sint Marteen.
Liesel är nu vuxen och gift med Danny från Dominikanska Republiken och de har
två söta ungar. Liesel arbetar som lärare och Danny med IT. De har köpt ett hus uppe i bergen och har en
helt magisk utsikt.
|
Utsikten från Lielsel och Dannys hus |
|
Vi blir bjudna på en härlig barbeque |
Det var väldigt spännande att få se och höra hur de som bor
här har det. Den tredje mars lämnar vi Sint Marteen med en väldigt fin båt och
tar sikte på Saba. Mot nya äventyr!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar